Κυριακή, 13 Μαρτίου 2011

Επέστρεψαν οι πωλήσεις «επί πιστώσει» στην αγορά - Δεκαετίες πίσω γυρίζει την αγορά η οικονομική κρίση. Λέξεις όπως «τεφτέρι», «γράφτα» και «μισή μερίδα φαγητού» που παραπέμπουν σε άλλες εποχές και είναι σχεδόν άγνωστες στους νεότερους, ξαναμπήκαν στη καθημερινότητα του καταναλωτή, ο οποίος με λιγότερα χρήματα στην τσέπη προσπαθεί να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του.

Περιπτερούχοι, μαγαζάτορες και εστιάτορες, βλέποντας τις πωλήσεις τους να υποχωρούν με ρυθμούς που υπερβαίνουν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 50% (!), δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και διευκολύνουν τους πελάτες τους, με ειδικές προσφορές αλλά και πιστώσεις.

Με την κάμψη της κατανάλωσης να κυμαίνεται μεταξύ 40%-50%, το «φαινόμενο της πίστωσης» στα μικρομάγαζα της γειτονιάς και κυρίως στα περίπτερα αρχίζει να λαμβάνει τεράστιες διαστάσεις.
Ο πρόεδρος της Ενωσης Καταστημάτων Ψιλικών - Καπνοπωλών και Ενοικιαστών Περιπτέρων Μακεδονίας, Κώστας Ιακώβου μιλώντας στην «Η» αναφέρει πως «τα τεφτέρια, εδώ και λίγο καιρό, έχουν πάρει φωτιά καθώς είναι πλέον εμφανές πως οι καταναλωτές πιέζονται ολοένα και περισσότερο. Είναι τέτοια η οικονομική στενότητά τους που δυσκολεύονται να αγοράσουν ακόμη και ένα πακέτο τσιγάρα». Σημειώνει, ωστόσο, πως μία τέτοια πρωτοβουλία είναι δίκοπο μαχαίρι: «Δίνοντας πίστωση, από τη μία πλευρά κινδυνεύεις να χάσεις τα λεφτά σου, ενώ εάν δεν δώσεις ο πελάτης θα παρεξηγηθεί καθώς εμφανίζεσαι να μην τον στηρίζεις σε μία δύσκολη περίοδο». Πάντως, η τελική επιλογή, συμπληρώνει ο κ. Ιακώβου, ανήκει στον εκάστοτε ιδιοκτήτη ανάλογα με την πολιτική που θέλει να ακολουθήσει.
Προσφορές
Την ίδια ώρα, «οικονομικά» μενού και ειδικές τιμές έχουν αναρτήσει σχεδόν όλα τα εστιατόρια της χώρας. Ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιώργος Καββαθάς αναφέρει πως «πάρα πολλές επιχειρήσεις κάνουν προσφορές έως και 20% είτε με τη λογική των «happy hours», δηλαδή μειώσεις τιμών στις «νεκρές» ώρες έναντι των ωρών αιχμής, ανάλογα με τη θέση του μαγαζιού και την κίνησή του, είτε με προσφορές στην τελική τιμή της παραγγελίας, ιδίως στην κατ' οίκον διανομή. Επίσης, έχουν καταρτίσει ειδικά μενού, στα οποία δίνουν δωρεάν το κρασί, ενώ ορισμένα εστιατόρια προσφέρουν μικρότερες μερίδες φαγητού, με χαμηλότερες τιμές, κίνηση πάντως που είναι παρακινδυνευμένη, με βάση τα όσα προβλέπει η αγορανομική διάταξη για τα βάρη των μερίδων.
Τιμές
Τη λογική των μικρότερων γευμάτων, ως μέρος της συνολικότερης πολιτικής τιμών, ακολουθεί και η Palmie Bistro. Σύμφωνα με την υπεύθυνη επικοινωνίας, Αλεξίας Κουτρουλιά: «Η εταιρεία, έχοντας διακρίνει τις δυσκολίες που θα αντιμετώπιζαν οι καταναλωτές λόγω κρίσης, δοκίμασε ως ιδέα να δώσει μικρότερες μερίδες. Το αποτέλεσμα ήταν ενθαρρυντικό και αποφάσισε να το συνεχίσει». Μετά το Πάσχα η Palmie Bistro σχεδιάζει νέα οικονομικά μενού, καθώς όπως δηλώνει η κ. Κουτρουλιά το κοινό ανταποκρίνεται στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει.
«Μενού κρίσης»
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αλυσίδα μαζικής εστίασης Goody's, η οποία διαθέτει τα μενού «Good Deals» με δελεαστικές προσφορές, τα οποία θα συνεχιστούν καθ' όλη τη διάρκεια του 2011.
Παράλληλα, η εταιρεία κάνει προσφορές σε περισσότερα από 70 εστιατόρια με έμφαση στον καφέ του 1 ευρώ. Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Goody's, Νίκος Μαρκόπουλος, αναφέρει πως: «Ο καταναλωτής είναι επιφυλακτικός στις αγορές του και δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για τις τιμές» και προβλέπει πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί.
Με δέλεαρ την τυρόπιτα -η οποία συνοδεύει πλέον τον καφέ του Ελληνα στο δρόμο για τη δουλειά- οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης επιδιώκουν να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές και να τονώσουν τις πωλήσεις τους. Δωρεάν τυρόπιτα από νωρίς το πρωί μέχρι τις 12 το μεσημέρι μαζί με καφέ ή σοκολάτα ρόφημα δίνουν και τα Flocafe. Η κίνηση αυτής έχει τύχει θερμής υποδοχής από τους καταναλωτές, ειδικά σε ορισμένα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας.
Από την άλλη πλευρά, τα Everest, προσφέρουν το espresso ή σοκολατούχο γάλα μαζί με παραδοσιακή τυρόπιτα μόνο με 2 ευρώ. Η συγκεκριμένη ενέργεια θα διατίθεται στα 130 σημεία πώλησης της εταιρείας πανελλαδικά και θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαρτίου.
O κ. Καββαθάς, δηλώνει πως οι εκπτώσεις και οι προσφορές είναι μονόδρομος στον κλάδο της εστίασης καθώς η κατάσταση επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα με τον τζίρο να υποχωρεί κατά μέσο όρο 40-50% και σε ορισμένες περιοχές της χώρας όπως τα Γρεβενά να αγγίζει ακόμη και το 70%.
Πτώση στον τζίρο
Πεσμένος κατά 17% ήταν ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο το Δεκέμβριο του 2010 σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2009. Σημαντικά μειωμένος, κατά -19,9%, ήταν και ο δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο, χωρίς τα καύσιμα.
Η μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο οφείλεται κατά κύριο λόγο, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στην πτώση του κύκλου εργασιών στα καταστήματα επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού κατά 34,5%, τη μείωση των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 9,9%, των φαρμάκων και των καλλυντικών κατά 12,3% και των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών κατά 14,3%.
Μεγάλη ήταν και η πτώση στον όγκο πωλήσεων στο λιανεμπόριο κατά το Δεκέμβριο.
Στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων έπεσε κατά 14,4%, στα έπιπλα, τα ηλεκτρικά είδη και τον οικιακό εξοπλισμό μειώθηκε κατά 34,6%, ενώ ιδιαίτερα πεσμένος ήταν και ο όγκος των καυσίμων που πωλήθηκαν (20,7%).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ