Τρίτη, 8 Μαρτίου 2011

Σταθερά στην Ελλάδα η ακριβότερη βενζίνη της Ευρώπης !

Πρωταθλήτρια Ευρώπης και με τη "βούλα" της Κομισιόν είναι και πάλι η Ελλάδα στη βενζίνη, λόγω των φόρων, και ενώ το κερδοσκοπικό πάρτι στις ξένες αγορές καλά κρατεί.
Χθες, και με αφορμή την κλιμάκωση της βίας στη Λιβύη, οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου πήραν και πάλι "φωτιά", σκαρφαλώνοντας στα 118 δολάρια το βαρέλι, κοντά στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 2,5 ετών.

Ανεξαρτήτως όμως του πετρελαϊκού ράλλυ, η Ελλάδα κρατά το "χρυσό μετάλλιο" ανάμεσα στις 27 χώρες-μέλη της Ε. Ένωσης αφού τα τελευταία στοιχεία της Eurostat (28/2/2011), δίνουν την μέση τιμή της βενζίνης στη χώρα μας στα 1,637 ευρώ/ λίτρο, που ακολουθείται στη δεύτερη θέση από την Ολλανδία (1,633 ευρώ) και στην τρίτη θέση από τη Δανία (1,605). Τα χθεσινά μάλιστα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπ. Περιφερειακής Ανάπτυξης-Ανταγωνιστικότητας, δίνουν τη μέση πανελλαδική τιμή στα 1,67 ευρώ/ λίτρο, με την πιο ακριβή βενζίνη της Ευρώπης να βρίσκεται στη Σητεία και την Ιεράπετρα (στα 1,839 ευρώ / λίτρο).

Πληρώνουμε σε φόρους πάνω από 1 ευρώ/ λίτρο

Αιτία της αρνητικής αυτής πρωτιάς για τη χώρα, είναι τα απανωτά κύματα αυξήσεων στους φόρους. Για κάθε λίτρο βενζίνης που αγοράζει πλέον ο Ελληνας
οδηγός πληρώνει σε φόρους πάνω από ένα ευρώ. Δηλαδή από τα 1,67 ευρώ της μέσης πανελλαδικής τιμής, το τμήμα που αντιστοιχεί στον ειδικό φόρο κατανάλωσης και στο ΦΠΑ, είναι άνω του ευρώ.

Και όσο αυξάνεται η διεθνής τιμή, τόσο αυξάνεται η τιμή διυλιστηρίου και η λιανική τιμή, αλλά και το ποσοστό που αντιστοιχεί σε φόρους, αφού επηρεάζεται ανοδικά ο ΦΠΑ. Σήμερα, με μέση πανελλαδική τιμή τα 1,67 ευρώ, οι φόροι είναι πάνω από το 1 ευρώ, όταν το Φεβρουάριο του 2010, με λιανική τιμή στα 1,10 ευρώ, οι φόροι αντιστοιχούσαν σε 59 λεπτά. Δηλαδή οι φόροι αναλογούν σε πάνω
από το 60% της τιμής στην αντλία, όταν πέρυσι βρίσκονταν στο 53%.

Τι δείχνουν για τους φόρους τα επίσημα στοιχεία

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα την 1η Φεβρουαρίου, το ίδιο το υπουργείο. Σύμφωνα με αυτά, με μέση τιμή αντλίας τότε τα 1,61 ευρώ/ λίτρο, ποσοστό 59,8% (96,3 λεπτά) αναλογούσε στους φόρους και τους δασμούς, 31,3% (50,5 λεπτά) στη τιμή διυλιστηρίου, και 8,8% (14,3 λεπτά) στο περιθώριο εταιρείας και πρατηριούχου.

Έκκληση της αγοράς να μειωθεί ο ΕΦΚ

Παράγοντες της αγοράς, κάνουν έκκληση στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας να μειώσει τους φόρους, συγκεκριμένα τον
ειδικό φόρο κατανάλωσης (ΕΦΚ) κατά 20%, για όσο διάστημα θα διαρκέσει η κρίση στη Λιβύη, ώστε να περιοριστούν οι τιµές που έχουν πάρει την ανηφόρα. Και θεωρούν αναπόφευκτη και νέα άνοδο των τιμών στις επόμενες ημέρες, αν κρίνουμε από την ανοδική πορεία των τιμών διυλιστηρίου. Την 1η Μαρτίου η διυλιστηριακή τιμή ήταν στα 1,249 ευρώ, ενώ στις 4 Μαρτίου είχε ανέβει στα
1,249 ευρώ/ λίτρο.

Ορισμένοι διεθνείς αναλυτές έχουν φτάσει σε σημείο να μιλούν ακόμη και για υπερδιπλασιασμό των τιμών τους επόμενους μήνες, λόγω της πολιτικής
αναταραχής στη Μέση Ανατολή. Πάντως ο Αμερικανός υπουργός Οικονομικών Τίμοθυ Γκάιτνερ, άφησε χθες ανοικτό το ενδεχόμενο οι ΗΠΑ να ρίξουν στην διεθνή αγορά, μέρος από τα στρατηγικά τους αποθέματα ώστε να μειωθούν οι τιμές.

Γιώργος Φιντικάκης www.reporter.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ